2/11/09

ΟΤΑΝ Η ΕΛΛΑΔΑ ΗΤΑΝ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ


Της Ελίνας Γαληνού
Δύο αιώνες μετά την έκρηξη της Αναγέννησης στην Γαλλία, κατά τα μέσα του 18ου αιώνα, εμφανίζεται μια έντονη τάση προς τον κλασικισμό που ονομάστηκε “gout a la grecque”. Ηταν ένα κίνημα που ακολουθούσε τις αρχές του Ουμανισμού και που επηρέασε όλες τις εξωτερικές πτυχές της κοινωνικής ζωή. Το στίγμα εκείνης της μόδας, εμφανίστηκε έντονο από τα ενδύματα και τον γυναικείο στολισμό ως την αρχιτεκτονική, τη ζωγραφική, το διάκοσμο εσωτερικών χώρων, τη φιλοσοφία και τη σκέψη. Ο όρος «gout a la grecque» που ερμηνεύεται σαν μια τάση επιστροφής στην καθαρότητα των μορφών, την ευγένεια των απλών γραμμών και μεθόδων και την συγκέντρωση στην ουσία. Οι τάσεις αυτές με τα χαρακτηριστικά τους, θα εξαπλωθούν στη συνέχεια, από το Παρίσι σε όλη την Ευρώπη, θα διατρέξουν τη Γαλλική Επανάσταση και θα φτάσουν να επηρεάσουν ένα μεγάλο μέρος του 19ου αιώνα, τον αιώνα του ρομαντισμού.
Το «gout a la grecque” είναι και ο τίτλος της έκθεσης 150 εκθεμάτων που φιλοξενεί από την αρχή της σαιζόν η Εθνική Πινακοθήκη. Εργα ζωγραφικής, γλυπτά, έπιπλα, ταπισερί, αντικείμενα κεραμικής, ωρολογοποιίας και αργυροχοίας που προέρχονται κυρίως από το Μουσείο του Λούβρου, συνιστούν μια εποχή όπου το στίγμα του κλασικισμού αποτέλεσε το χαρακτηριστικό της. Το σκηνικό συμπληρώνεται με μια σειρά χαρακτικών από περιηγητές της συλλογής Rothscild και μια συλλογή από περίτεχνες ταμπακιέρες. Αποτελείται από 3 ενότητες. Μέσα απ΄αυτά τα έργα, μας μεταφέρεται όχι μόνο η ατμόσφαιρα της συγκεκριμένης εποχής αλλά και τα πρόσωπα που έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο στην διάδοση αυτών των τάσεων. Πρόκειται για φιγούρες ανδρικές και γυναικείες, είτε μέλη της γαλλικής αριστοκρατίας είτε πρόσωπα με ισχυρή επιρροή στην κοινή γνώμη. Ο ενθουσιασμός τους προς αυτό το ελληνοκεντρικό ρεύμα, τους οδήγησε να γίνουν δραστήριοι οπαδοί του νεοκλασικισμού, επαναφέροντας τις αξίες της Αρχαιότητας στο προσκήνιο και στη μόδα.
Η έκθεση αυτή διοργανώθηκε με τη συνεργασία της Εθνικής Πινακοθήκης μας και του Πρέσβη της Γαλλίας στην Ελλάδα κ. Cristophe Farnaud, ο οποίος είχε την έμπνευση για την διοργάνωση αυτού του γεγονότος, με την ευκαιρία εορτασμού 50 χρόνων από την ίδρυση του Γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού. Πέρασε ήδη μισός αιώνας όταν η Γαλλία εόρτασε την ίδρυση του δικού της ΥΠΠΟ στην Αθήνα, μπροστά στην φωταγωγημένη Ακρόπολη, προφέροντας «ότι το πνεύμα της Ελλάδας ήταν πάντα λαμπρό μέσα στους αιώνες»…

11 σχόλια:

  1. Το κακό είναι ότι η εικόνα εκείνης της «Ελλάδας» της μόδας των ευρωπαϊκών σαλονιών ακόμα και σήμερα σχεδόν δύο αιώνες μετά εξακολουθεί να στοιχειώνει τα μυαλά ευρωπαίων και ελλήνων. Είναι απλά μια εικόνα που ακολούθως σοφολογιότατοι μεγαλωμένοι στα ίδια σαλόνια την ενδύθηκαν και την έκαναν ιδεολογία τους γιατί μόνο έτσι μπορούσαν να γίνουν αποδεκτοί αυτοί οι εκ πρώτης όψεως «ανατολίτες». Αυτή την ιδεολογία την πέρασαν σαν «φωτεινή εικόνα» μέσα στα γραπτά τους. Αυτή ίσως από μόνη της να ήταν μια αποδεκτή κεντρική ιδεολογία σε ένα λαό που ζούσε κάπου αλλού και είχε κάποιες άλλες ιστορικές συγκυρίες να καθορίζουν την ζωή του. Στην Ελλάδα δημιούργησε ένα ρεύμα πολιτισμικής «αποκάθαρσης» ενός λαού που οι λόγιοί του άργησαν έναν ολόκληρο αιώνα να αποδεχτούν όπως είναι. Δηλαδή αντί να προσπαθήσουν να καταλάβουν τον λαό τους και να τον μετουσιώσουν πολιτισμικά σε ένα λαό που είχε κεντρική θέση στην Ευρωπαϊκή κουλτούρα με τις όποιες ιδιαιτερότητές του αυτοί προσπάθησαν να μετουσιώσουν τις φαντασιώσεις της Ευρωπαϊκής κουλτούρας σε βιωμένες αλήθειες τους λαού. Χρειάστηκαν ποταμοί αίματος ελλήνων για να αναδειχτούμε μέσα στον 20ο αιώνα σαν μέρος της Ευρωπαϊκής ιστορίας με τις ιδιαιτερότητές μας και όχι με την «χλαμύδα» που μας φορούσαν στις αρχές του 19ου αιώνα. Αν μπορεί να δει κανείς με διάθεση κριτική την ευρωπαϊκή αντίληψη για την ελληνικότητα αλλά και αν μπορέσει να αποβάλλει την ιδέα της ελληνικότητας που είχαν οι ευρωπαίοι προς χάριν την ελληνικότητας της πραγματικής εμπειρίας τότε θα είναι πολύ χρήσιμο να δει με ποια αφέλεια αντιμετώπιζαν αυτή την ταυτότητα οι ευρωπαίοι. Το δυστύχημα είναι ότι εκείνες οι ιδεοληψίες υπάρχουν ακόμα και γενούν αντιφάσεις στο ιδεολογικό υπόβαθρο του ελληνισμού. Μεταξύ φαντασιακού ελληνισμού και βιωμένου ελληνισμού.-

    Ελευθέριος Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ σωστά Ελευθέριε Β.
    Όμως ακόμα κι έτσι όπως μας φαντασιώνονταν οι Ευρωπαίοι, δεν μας έκανε κακό, ίσα ίσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σωστά. Ολα μια ιδέα είναι αν το καλοσκεφτεί κανείς και από μια ιδέα ξεκινάνε. Ελίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Λοιπόν γιατί δεν φοράτε της φουστανέλες ?τη φοβάστε ?προσδιορίστε την καταγωγή σας, ελεύθερη χώρα δεν είμαστε ? η μήπως ντρέπεστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. το αποτέλεσμα του φανταστικού και βιωμένου είναι ότι τώρα εσύ μιλάς για ελληνορθοδοξία η σωστότερα για ορθοδοξία ενώ στον τότε βιωμένο σου ελληνισμό δεν υπήρξες σαν έλληνας και φυσικά κρατική οντότητα,αντίθετος ήταν τις μόδας το φέσι στο κεφάλι.δες την χρονική περίοδο που ξεκίνησε αυτή η ριμάδα η μόδα για να καταλάβεις γιατί μιλάς,γιατί μάλλον τουρκικα θα μιλάγαμε τώρα. αυτός ο ρομαντισμός-ανθρωπισμός ξεκίνησε με φάρο τον αρχαίο ελληνικό πνευματικό κόσμο ο οποιος ουσιαστικά πολεμήθηκε με την επισημοποίηση του χριστιανικού δόγματος στον ελλαδικό χώρο και αποτελειώθηκε με του οθωμανούς.δεν είχανε ανάγκη να γνωρίσουν τον χριστιανισμό γιατί αυτοί οι μοντέρνοι δυτικοί ήταν χριστιανοί αλλα ψάχνανε μέσα από την ιστορία να βρούν το καινούργιο που ουσιαστικά έγινε και ονομάστηκε κλασικό και φυσικά κάτι τέτοιο δεν τους το έδινε ο χριστιανισμός.ουσιαστικά είναι ο πρόδρομος του σημερινού δυτικού ευρωπαϊκού πολιτισμού.stef

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μια ιδέα που γεννιέται από τα βιώματα μιας εποχής με βάση το χρόνο ή μιας εποχής με βάση τις γενιές...
    Ποιος γεννάει τις ιδέες η εποχή που δημιουργείται από τους ανθρώπους η οι άνθρωποι που δημιουργούν τις εποχές.
    Αν ακολουθήσουμε την λογική που λές ανώνυμε 2:26 γιατί να μη γυρίσουμε στα δρακόσπιτα ;Η φουστανέλα μας ορίζει ως έθνος;σαν λαό;Η καταγωγή μας είναι μια αλυσίδα πολιτισμού και ιστορίας ετών. Κάνένα κομμάτι τις οποίας δεν αποκόπτεται από το άλλο απλά συμπληρώνει ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Η "Αναγέννηση" και η τάχα λατρεία των Δυτικών προς το Αρχαίο Ελληνικό πνεύμα ήταν μία καλοστημένη απάτη.

    Μας φούσκωσαν τα μυαλά για να μας ρίξουν το δηλητήριο του εθνικισμού, ενώ τυαυτόχρονα οι ΙΔΙΟΙ λέγαν στους Σέρβους και στους Βούλγαρους ότι οι Έλληνες τους καταπιέζουν στο Βυζάντιο!

    Ας ξυπνήσουμε!

    Η Ορθόδοξη Ελλάδα δεν έχει καμία σχέση με το κράτος του κακού, την Δύση.

    Η Δύση μας κατέστρεψε! Η δύση κατέστρεψε το Βυζάντιο! Μας σπείραν τους εθνικισμούς για να μας διαλύσουν!

    Οι Ορθόδοξοι πρέπει να ενωθούμε και να δημιουργήσουμε Ορθόδοξη Αυτοκρατορία, το Νέο Βυζάντιο.

    Οι εθνικιστές εργάζονται για την Δύση και το Ισλάμ, και οι περισσότεροι είναι Μασώνοι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ξεκάθαρα πράγματα! η Έλληνας η χριστιανός ελληνοχριστιανισμός δεν υφίσταται .είναι σχιζοφρένια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Χριστίνα αυτός ο(πολιτισμός) είναι… κλοπυράιτ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλημέρα σε όλους,
    Τι εννοεις ανώνυμε 2/11 6:14
    Ποιους κλέψαμε ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Έλληνας η χριστιανός ελληνοχριστιανισμός δεν υφίσταται .είναι σχιζοφρένια
    είναι σχιζοφρένια.......

    2 Νοέμβριος 2009 6:09 μμ

    ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΙΟ...ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΟΙΤΑΞΕΙΣ......LEXOTANIL..ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΤΑΔΙΑ...

    ΕΥ,ΑΓΓΕΛΟΣ

    ΔΗΛΑΔΗ ΕΓΩ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΠΑΥΩ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ;;;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.